Wednesday, 2 July 2014

Bila Hanya Satu Jari Menuding Diri Sendiri.


Bukan mahu merungut,apatah lagi menyalahkan orang lain.Cuma CH nak luahkan rasa je...

Bulan puasa,CH sedar tak baik banyak merungut apatah lagi mengkritik orang lain.Tapi pagi ni tiba-tiba CH rasa nak bersuara.








'Bila Hanya Satu Jari Menuding Diri Sendiri' - Salah kita,silap kita.Kita tak nampak dan kita jarang untuk menyedarinya di awal waktu.Tapi kalau salah orang lain,kemain laju dia nak judge.Itu salah,ini tak kena.Semuanya serba tak betul sedangkan waktu diri sendiri membuat kesalahan yang sama,mudah pula memberi alasan dan meletakkan salah itu bukan atas diri sendiri.

Bila terlibat dengan sesuatu masalah atau kesulitan orang lain,mudahnya kedua telapak tangan menyorok di belakang,melepaskan segalanya tanpa rasa tanggungjawab.Tapi bila kesulitan itu melibatkan diri sendiri,tahu pula untuk 'berbincang' dan bersikap 'tolak ansur' . 

Bila salah orang,bising mengalahkan satu dunia tapi kesalahan sendiri didiamkan saja.Konon-konon langsung tiada masalah dan semuanya 'baik-baik saja.'

Berubahlah,sebab setiap manusia itu perasaannya sama saja.Ada kala ingin marah,tiba-tiba tersenyum.Ada waktu ingin bersendiri dan menenangkan diri dan ada tika ingin memberontak.Manusia itu diciptakan dengan sifat sabar yang terhad tingginya.Selama mana sangat seorang manusia itu dapat bersabar dengan kerenah orang lain dan menjadikan diri sebagai alat untuk mengalas beban orang lain?









Bukan mahu mengkritik,apatah lagi menghukum tapi sekadar mengajak berbual dan bermuhasabah.Hari,bulan dan tahun berganti.Dunia semakin sampai ke garisan penamat.Sampai masa dunia juga menyerah pada kuasa Pencipta.Apatah lagi manusia yang bersifat hamba yang lemah,bila-bila masa saja boleh tersungkur oleh godaan duniawi.

Ingat,buatlah apa yang kita suka orang buat pada kita sebab 'What you give,you will get back.' Setiap perbuatan ada balasannya,tak kira baik atau buruk.Tak dapat balasan di dunia,InsyaAllah di 'sana' kelak.

Kata CH : Hidup ini ada aturan dan fitrahnya.Jangan letakkan diri di tempat yang betul saja kerana tiada manusia yang sempurna.Fikirkan...

Salam Ramadhan hari ke-4 dari CH .






















Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik