Friday, 16 September 2011

Aneka Boneka......Berhantu....??


Boneka @ patung.....sesuatu yang comel dan di gemari terutama pada anak-anak kecil.Tapi jangan anda salah memilih boneka kerana ada boneka yang berhantu.Jom saya share kan dengan anda semua jenis-jenis boneka......

PUPA



Boneka berbaju yang ada reben biru pada rambutnya.Empunya boneka ini yang merupakan seorang wanita menerima Pupa pada tahun 1920-an ketika berumur 6 tahun.Semasa perang dunia ke-2,Pupa dan tuannya melalui pelbagai perjalanan bermula dari Itali,Amerika dan kembali semula ke Itali.
Di katakan bahawa Pupa itu seakan hidup bila mana kononnya kelihatan seperti Pupa dapat bergerak sendiri.Justeru tidak hairan apabila kedudukan Pupa sentiasa berubah dari satu tempat ke tempat yang lain.

Sehingga sampai satu tahap apabila pemilik Pupa meninggal dunia pada tahun 2005,Pupa masih tetap di simpan oleh waris yang lain.Pupa telah di tempatkan didalam kotak khas.Namun yang anehnya apabila seringkali kedengaran bunyi bising  dari kotak tempat Pupa di tempatkan,seolah-olah dia sedang meronta minta di lepaskan.

OKIKU


Boneka yang berpakaian kimono,dengan rambut lebat dan bermata hitam.Dibeli oleh seorang pemuda untk di hadiahkan kepada adik perempuannya.Kenapa namanya OKIKU?
Nama ini di beri sempena nama adik perempuan pemuda tersebut.Boneka itu menjadi barang kesayangannya hingga kanak-kanak itu meninggal dunia akibat di serang demam panas.Boneka itu di letakkan di atas altar,tempat keluarga itu bersembahyang dan berdoa.Apa yang aneh adalah sejak itulah rambut OKIKU,si boneka itu semakin panjang dari hari ke sehari.
Bila hal ini terjadi,timbul desas desus menyatakan bahawa kononnya roh kanak-kanak perempuan itu ada dalam boneka tersebut.
Dan pada 1938 apabila keluarga Okiku berpindah,boneka itu di serahkan kepada sebuah kuil di Hokkaido.Menurut pendeta kuil tersebut,rambut boneka itu masih terus memanjang sehinggakan terpaksa di potong secara berkala.
Dan juga kerana boneka 'OKIKU' ini jugalah yang telah memberi inspirasi pelbagai penghasilan filem seram Jepun seperti Haunted School.

KATJA

Boneka dari Rusia yang sudah berusia ratusan tahun yang di cipta pada 1730-an oleh seorang gundik raja.Kisahnya bermula apabila gundik raja itu yang hamil dan mengharapkan agar mendapat bayi lelaki.Akan tetapi akhirnya dia mendapat bayi perempuan yang cacat wajahnya.Si gundik yang taksub dengan kepercayaan bahawa bayi perempuan itu pembawa sial, lantas membakar bayi itu hidup-hidup.Terus,sisa abu bayi tersebut di campurkan dengan perselin dan tanah untuk di jadikan sebuah boneka yang di beri nama Katja.
Boneka yang di cipta ini umpama boneka sumpahan.Di katakan bahawa sesiapa yang memandang Katja lebih dari 20 saat,mata boneka ini akan berkedip tanda Katja 'menyumpah' orang yang memandangnya.Dan di percayai juga,sesiapa yang terkena sumpahan itu,apasti akan ditimpa bala bencana seperti kemalangan dan sebagainya.Dan hingga ke hari  ini,di percayai bahawa boneka Katja  masih di jaga oleh waris secara turun temurun agar tidak ada sesiapa yang akan terkena sumpahan boneka itu lagi.

ROBERT


Boneka yang memakai pakaian seperti kelasi kapal/pelaut sambil memeluk teddy bear kecil di Florida,Amerika Syarikat.Eugene,nama tuan Robert mendapat boneka ini dari seorang orang gaji pada tahun 1904 ketika masih kanak-kanak lagi.
Di katakan bahawa orang gaji yang mengamalkan ilmu hitam itu telah menyumpah boneka itu terlebih dahulu sebelum mengahdiahkannya kepada Eugene kerana sikap tidak puas hati terhadap majikannya.
Setelah sebulan Eugene menjaga Robert,kejadian aneh mula berlaku.Barang-barang dalam rumah Eugene tiba-tiba sahaja hilang malah ada juga yang rosak tanpa di ketahui puncanya.Dan setiap malam jugaa,seisi rumah akan terdengar bunyi orang berjalan dalam rumah.Yang lebih aneh lagi apabila ibu bapa Eugnen sering mendengar Eugene seolah-olah berbual dengan seseorang namun tidak kelihatan sesiapa.Apabila di tanya,Eugene menjawab bahawa dia sedang berbual dengan Robert.
Malah ada jirang yang ternampak kelibat Robert bergerak sendiri dalam rumah Eugene sewaktu keluarga itu tiada di rumah.

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik