Thursday, 15 September 2011

Awet Muda Dengan Air Liur..... ???


Mungkin di saat anda membaca  tajuk entry ini sahaja,anda sudah terasa mual atau jijik.Namun jangan tidak tahu bahawa  air liur itu mengandungi lebih dari 500 jenis protein selain histatin yang mana mampu untuk membunuh bakteria.

Kajian juga membuktikan bahawa kandungan air liur juga bergantung kepada zat-zat makanan yang di proses di dalam mulut.

Secara saintifiknya,kandungan air liur ini mampu untuk merungkaikan pelbagai petunjuk identiti seseorang termasuk DNA serta dapat mengesan kandungan ubat-ubatan yang di ambil individu tersebut.

Terbaru,satu kajian di lakukan oleh para pengkaji dari Belanda mendapati salah satu zat yang terkandung dalam air liur manusia berfungsi untuk mempercepatkan proses penyembuhan luka.Kajian itu mendapati salah satu jenis protein dalam air liur manusia iaitu histatin yang sebelum ini berfungsi untuk membunuh bakteria rupa-rupanya berfungsi menyembuhkan luka.

Jika di fikirkan kembali,ada logiknya teori dan hasil kajian yang di perolehi.Ini kerana apabila terdapat luka di dalam mulut seperti kerengsaan akibat mencabut gigi akan lebih cepat sembuh berbanding luka pada bahagian lain.Hal ini kerana fungsi air liur itu yang mampu bertindak sebagai penawar luka dan antiseptik.

Bukan itu sahaja,bahkan anda juga perlu tahu bahawa air liur basi pada waktu pagi setelah kita bangun dari tidur juga di katakan mampu menjadikan kita awet muda.Bagaimana???
Ada sesetengah orang dulu mengamalkan menyapu air liur pada muka atau tempat jerawat untuk membunuh kuman selain menegangkan kulit.

Jangan tidak tahu,amalan orang-orang dulu meminum air kosong sebaik bangun dari tidur tanpa memberus gigi atau berkumur-kumur terlebih dahulu merupakan penawar semulajadi  untuk kesihatan tubuh badan.

Air liur basi yang di cerna bersama air kosong tadi bertindak sebagai bahan pencuci dan melawaskan perut.Amalan ini turut di amalkan oleh baginda,Nabi Muhammad S.A.W.

" Di riwayatkan bahawa Baginda semasa hayatnya meminum air putih terlebih dahulu pada waktu pagi sebelum bersugi dan berwuduk "
 P / s : Sesungguhnya setiap kejadian itu ada manfaatnya.Tidak di ciptakan sesuatu itu dengan hanya sia-sia.

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik