Sunday 24 July 2011

Garang kah Aku ?

Assalammualaikum ,
Salam pagi Ahad semua .....

Saat ni , saya sedang menikmati pagi bertemankan  lappy depan mata . Sambil - sambil jengah sana - sini . Acctually , tak tahu nak buat apa , itu yang nak merepek jap . Kerja ada banyak menanti , tapi nanti dulu lah . Mahu menikmati pagi yang indah ni . Hari ni aje lah saya berpeluang nak santai - santai macam ni . Hari lain ..... ?? Ermmmm , tak ada chance lah , asyik terkejar - kejar jek ......

Buat perkongsian semua , minggu ni macam - macam berita baik yang saya terima . Syukur Alhamdulillah , kehendak dari - Nya . Dan minggu ni juga fungsi kerja saya di tempat yang saya buat  part - time sudah berubah . Dah macam jadi full timer pulak . Kena pantau setiap students terutama nya yang selalu main - main dan tak fokus time belajar . Dah lama tak buat tugas ni sebenar nya , tapi atas arahan Bos , apa boleh buat ........





So , bermula lah tugas baru saya Selasa tadi . So far , semua nya berjalan lancar . Kalau sebelum ni tugas saya tidak lah seberat mana , just perlu semak home work dan class work students sahaja . Tapi untuk kali ni , saya kena pantau mereka ketika mereka study . Terutama nya pada level kindergarten lah ...... Agak menguji kesabaran di situ ..... :)

Saya ??? Seseorang yang bila ada kerja depan mata , saya akan fokus . Muka pun serius jek . Sampai kan kawan2 yang tengok saya cakap muka saya macam muka orang yang tak ada perasaan ...... Ada ke patut ?

Saya bukan nya tak ada perasaan . Cuma dengan budak2 yang macam ni , saya kena sedikit tegas dan jangan terlalu di layan kan kerenah mereka . Biar kan mereka berdikari sendiri supaya ada pengalaman yang dapat mereka kutip di situ .

Tak kurang juga ada yang kata saya ni garang . Masalah nya , garang kah aku ... ? Mungkin ketika menegur , nada saya sedikit tegas dan cara saya menegur itu barang kali yang  menampak kan saya garang . Melayan kerenah students , hati tidak boleh terlalu lembut . Perlu lebih tegas dan bersikap profesional , itu sahaja .





Dan memang sudah tugas pendidik untuk pasti kan bahawa students faham apa yang sedang kita ajar kan pada dia . Dan selalu2 lah menegur murid yang melakukan kesalahan . Jangan hanya di pandang sepi kesalahan yang mereka lakukan tanpa apa- apa nasihat  . Walau mungkin itu tidak termasuk dalam skop kerja kita , tapi apa salah nya , kan ? Anggap lah ianya tanggungjawab yang sedang kita pikul dan harus di laksana kan .

So far, seminggu dengan tugas baru , Alhamdulillah . Bos pun ok jek . Tapi tak tahu lah nanti andai di masa depan ada students yang mula anti dengan Teacher Ain ni ..... Wallah hu'allam ......


P / S :  Selama saya menjadi seorang Teacher , Alhamdulillah , belum ada students yang anti dengan saya . Semua nya boleh terima dengan cara saya . Apa - apa pun , semua emosi saya letak bertempat . Harus bijak mengawal perasaan sebenar nya .......


No comments:

Post a Comment

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik