Saturday 2 July 2011

Takdir Nya Yang Terindah

"  Demikian lah rahsia ilmu Allah yang Maha Luas dan Maha Dalam . Tiada seorang makhluk pun yang boleh memahami semua dengan tepat . Qada ' dan Qadar Allah itu semua nya baik belaka .Itulah pilihan Allah untuk kita  "


Salam Sabtu buat semua yang sudi menjengah blog saya . Maaf atas segala kekurangan yang terkandung . InsyaAllah , di masa hadapan akan cuba menjadi kan blog ini lebih baik dan baik lagi .... :)


Saat ini ,saya sudah pulang dari Tution Centre . Fuuhhh , Mengantuk gilerrr2 sampai tak tahu nak letak tahap apa , entah lah . Maklum lah ,malam tadi kan tak dapat tidur akibat sakit gigi yang melanda diri .

Hari ni di Tution Centre , tak ramai student yang hadir . Mungkin semuanya lari kot ..... hehehehehe . Bukan lari untuk elak datang tusyen  lahhhh ...... tapi sebab terlibat dengan acara larian serentak " Satu Murid Satu Sukan Satu Malaysia . Dengar nya seramai 4 . 1 juta pelajar yang menyertai dari 9 , 980 ribu buah sekolah menengah dan rendah seluruh Malaysia . Acara yang di adakan di kampung halaman saya , Taiping ini nampak nya berjaya mencipta rekod dalam Malaysia Book Of  Record . Kat SINI  ada butiran lanjut berkaitan acara tersebut .

Ok , so bila tak ramai student yang datang , keje lebih banyak tertumpu pada menanda kerja rumah students . Dalam tengah khusyuk menanda tu , tetiba bos saya datang dari bilik nya yang hanya di belakang saya . Dia hulur something pada saya dan dia cakap          " I'm sorry , Ain . Lambat kasi gaji U . Patut nya semalam ...... " Saya pun just cakap ,        " It' s ok , bos . No hal lah .....Thanks Bos "  Jawab saya dengan sangat sempoi nya pada bos . ( Saya memang jenis macam ni ...... Bos dah masak gamak nya dengan perangai saya yang kekadang sengal ter amat ) Hehehehehe......

Tapi saya hairan jugak lah , kenapa gaji kali ni bos kasi guna tangan  ? Sebab sebelum ni dia akan bank in je gaji tu . Tapi , tak pe lah . Janji saya dapat gaji saya , Alhamdulillah ...... :)

Waktu terus berjalan . Detik demi detik meng injak . Lambat nya nak ke pukul 2 petang ...... Aduhaiii ,mata dah semakin berat nihhhh ....!!!! Dah di tambah dengan perut yang dah berdondang sayang pulak ......

Dalam penantian yang penuh sabar tapi merungut - rungut jugak ( sikit - sikit aje ,ya ) , sampai jugak jarum jam tu ke angka 2 . Alhamudlillah , selesai tugasan saya untuk hari ni . Apa lagi , kemas - kemas meja , capai beg , terus blah . Sebelum tu ,sempat jugak lah minta izin bos nak balik . Kira tunjuk hormat lah . Hehehehe.... Baik kan ,saya ? Hohohoho ...... :p

Balik tu , fikir - fikir macam nak tapau bubur je  . Tapi  bila pegi tanya kat kedai , bubur tak ada lah pulak hari ni . Nak singgah Mc Donald , malas lah pulak .... ( pada hal , Mc D tu sebelah umah aje .... )
So , decide dalam otak just nak tapau nasi aje .

Tapi sebelum singgah kat gerai Mak Cik  kat tepi jalan tu , saya singgah kedai runcit dulu . Nak beli makanan buat makan untuk malam ni dengan esok . So ,  saya pilih  roti Gardenia Delicia Choco Raisin +  bubur nasi paket  + green tea . Cukup lah rasa2 nya untuk saya seorang . Senang kan jadi orang bujang nihhh .... ??? Hahahahaha......

Time  untuk bayar . Pergi kaunter , baru terhegeh - hegeh nak seluk hanbag cari purse . Seluk punya seluk , selongkar macam tak ingat dunia depan mamak , tokey kedai tu mencari purse saya . Muka dah cuak niihhh .... !!! Mana purse saya ..... ??? Tak kan tercicir kot  ? Seingat saya , saya tak singgah mana - mana pun pagi tadi ..... Dah , mana pergi nya ? Dengan apa saya nak bayar barang - barang yang saya dah ambik tadi .... ???  Adoyaaiiiii ....!!!

Tapi dalam ke kalutan yang melanda , tetiba je saya teringat duit gaji yang bos kasi pagi tadi . Terus saya seluk poket kat tepi hanbag ,  terus keluarkan duit . Alhamdulillah , ada . Syukur pada Allah . Dengan selamba saya hulurkan jumlah duit yang perlu di bayar . Walau pun  tadi sebenar nya dah gabra semacam bila ingat saya tak ada duit langsung ...... hikhikhik .... :P

So , bab beli barang dah settle . Lepas tu , sayaa menapak ke gerai makan Makcik kat tepi jalan besar sana . Menu saya hari ni untuk lunch adalah :  nasi putih + kuah + ayam goreng + sayur + green tea . Ringkas jek . Itulah kelebihan nya orang yang masih bujang , kan ?  Huhuhuhu ......

Tamat bab makanan , terus menapak ke motor saya pulak . Dalam perjalanan pulang ke rumah tu , hati berkata - kata " betapa indah aturan yang di tetap kan oleh - Nya " . Setiap perkara yang di takdir kan itu ada sebab nya ,sama ada baik atau buruk . Itu yang saya belajar untuk hari ini . Patut lah bos saya kasi gaji untuk bulan Jun pakai tangan , tak bank in macam selalu . Rupa - rupanya ini yang bakal terjadi .

Cuba fikir kan , macam mana agak - agak nya kalau bos saya tak kasi gaji melalui tangan , dia bank in jugak macam biasa  ? Tak ke saya tak dapat beli makanan untuk tengah hari tadi  ? Indah nya ketentuan dari - Nya ,kan ? Syukur ..... :)                               Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui .  Tuhan tahu saya lagi lapar time tu , siap perut sempat ber dondang sayang . DIA tahu saya sedang azab menanggung  sakit gigi yang kadang - kadang sakit , kadang - kadang ok sikit . Sesungguhnya di sebalik kesukaran , ada kelapangan yang di beri kan , terbaik bukan takdir - Nya ?




Itu lah kehidupan . Kadang - kadang kita sedar tentang kekuasaan - Nya , tetapi acap kali kita selalu tidak meng endah kan pemberian dari - Nya . Langsung tidak pernah nak muhasabah kembali atas apa yang terjadi pada diri .

Pada kawan - kawan sekalian , ingat lah ....!!! Allah tidak akan membebankan seseorang hamba - Nya dengan sesuatu yang belum terdaya untuk di hadapi nya . Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang . Sesekali di beri ujian , tetap lah untuk terus mengucapkan kata Syukur . Allah hanya mahu menguji , bukan menzalimi .

 P / S  : Hari ni ,Allah dah mengajar saya tentang sesuatu . Moga - moga selepas ini , DIA tetap akan ada buat saya ....

~~~~ Wassalam  ~~~~~



2 comments:

  1. jalan yang Allah tunjukkan,itu yang terbaik..takdir yang Allah tentukan,itu yg terindah (^_^)

    ReplyDelete
  2. suha , mmg DIA sudah atur kan sesuatu itu ber sebab . so ,sentiasa lah ber syukur ....

    ReplyDelete

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik