Thursday, 3 November 2011

"Lecturer-student relationship, anything wrong?"

Dari Mr.Blogger : Eqbalzack. (Klik untuk join)


Pensyarah-pelajar.Di mana ada pensyarah,di situ ada pelajar.Peranan utama seorang pensyarah adalah menyebarkan ilmu kepada pelajar manakala tugas utama pelajar pula adalah belajar serta menyiapkan segala tugasan yang di beri.Jadi semestinya ada jalinan hubungan yang berlaku antara pensyarah-pelajar.

Maka,tiada salahnya hubungan yang lahir di antara pensyarah dan pelajar.Kerana memang  hubungan yang baik harus terjalin antara dua kelompok masyarakat ini.Cuma yang menilai salah atau tidak sesuatu hubungan yang terjalin itu adalah jenis hubungan yang di jalinkan atas dasar apa.
Kerana pelajaran semata-mata?Pelajar nak bodek pensyarah supaya dapat pointer tinggi?Percintaan?Kepentingan diri masing-masing?

Jika hubungan yang di jalinkan cukup di atas landasan 'pelajaran',tiada salahnya.Bahkan di galakkan lagi mengeratkan hubungan dengan pensyarah.Kerana restu dan redha mereka itu penting semasa kita menghadapi exam kelak.Ilmu yang di beri akan di guna sepanjang hayat kita.Fikirkan itu.

Pensyarah di pandang mulia kerana peranannya menyebarkan ilmu serta mendidik anak bangsa agar menjadi seorang yang berguna.Golongan ini menjadi ikon terbaik untuk di contohi.Justeru,bersikaplah sebagai seorang pensyarah yang profesional serta tahu membezakan antara hal tugas serta hal peribadi.

Kesimpulannya,penilaian hubungan yang terjalin antara pensyarah dan pelajar tiada salahnya.Cuma yang perlu di tekankan di sini SEBAB @ NIAT hubungan itu di wujudkan.Jika kerana pelajaran,teruskan.Jika kerana perasaan yang dapat memberi kesan yang tidak baik kepada kedua belah pihak,sila abaikan niat untuk menjalinkan hubungan itu.

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafs Umar bin al-Khattab r.a., aku mendengar Nabi s.a.w. bersabda:

"Sesungguhnya semua amalan perbuatan adalah dinilai mengikut niat. Setiap orang dinilai dengan niatnya. Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya maka hijrahnya dinilai mengikut niatnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia atau wanita untuk dikahwininya maka hijrahnya dinilai mengikut tujuan hijrah itu"

- Riwayat al-Bukhari dan Muslim


Tag : EYQASARA

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik