Sunday, 15 January 2012

Misteri Jodoh


JODOH.
Inilah yang sering kali berlegar dalam benak fikiran manusia yang masih menanti siapa pasangan hidupnya di dunia ini.
Jodoh itu di tangan Tuhan.Tiada sedikitpun kuasa dari tangan manusia untuk menetapkan siapa yang bakal kita kahwini kelak.

Barangkali ramai yang menyangka bahawasanya jodoh itu mampu di rancang mengikut kebahagiaan diri sendiri,namun kenyataannya adalah tidak.Jodoh itu merupakan ketetapan Tuhan yang tidak berubah biarpun sedikit.

Bila sudah punya kekasih hati yang cantik/kacak,jangan terlalu takbur.Usah kita berlagak seolah-olah kita memang tahu orang yang kita cintai selama beberapa tahun itu adalah jodoh yang terbaik buat kita.Maksudnya,apabila kita jatuh cinta dan cinta kita berbalas,usah berlagak seperti kita tahu orang yang kita cintai dan mencintai kita itu adalah jodoh kita,kerana jodoh itu adalah salah satu dari rahsia Allah.

Zaman ini,sudah berapa banyak kes manusia yang bercinta bertahun lamanya,seakan sudah yakin mengenali antara satu sama lain tapi pengakhirannya cinta mereka putus di tengah jalan.Justeru,cinta yang di anyam selama ini atas dasar apa? 
Kerana rupa?Harta?Nafsu?
Kerana itu hati masing-masing mula berubah?

Ada yang beranggapan bahawa bercinta dahulu sebelum bernikah itu penting kerana mahu mengenali terlebih dahulu hati budi seseorang yang bakal kita habiskan sisa-sisa umur bersamanya.
Dari situ akan bermulanya istilah 'couple' - dating setiap hari,bermadah cinta setiap detik.
Dan bila sampai waktunya untuk akad nikah,sudah hilang rasa keterujaan,perasaan berdebar-debar terhadap pasangan.Kerana apa? Kerana kita sudah biasa lakukannya sebelum bernikah.Barangkali perasaan bosan juga mula menguasai diri.

Maka,tidak hairanlah kalau ada pasangan yang baru sahaja beberapa bulan mendirikan rumah tangga sudah mula menampakkan diri di mahkamah syariah.Sudah lali fenomena tersebut pada masa kini.

Pernikahan yang di dirikan atas dasar nafsu dan cinta semata-mata tidak akan kekal.Perasaan cinta itu akan ada pasang surutnya.Nafsu juga akan pudar.Justeru,andai kedua-duanya sudah hilang,apa lagi yang tinggal untuk mengukuhkan institusi rumah tangga?



Bernikahlah kerana Allah Taala.Jadikan gerbang perkahwinan itu sebagai satu ibadah.Kerana dalam dunia rumah tangga itu,masing-masing punya tanggungjawab yang perlu di tunaikan.Alangkah indahnya jika di saat si suami mengimamkan solat,isteri dan anak-anak turut serta menjadi makmum di belakang serta mengaminkan segala doa yang di panjatkan.Itulah nikmat yang bakal di perolehi andai semua yang kita lakukan kerana Allah.

Naluri CH : Kita perlu bersyukur kerana Allah merahsiakan jodoh kita.Kesannya,kesucian jodoh itu akan tetap terpelihara.Misteri jodoh itu akan membuatkan kita terpesona takkala akad nikah di lafazkan.


Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik