Thursday, 24 May 2012

Bila Kecewa : Ingatlah DIA


Dalam meniti kehidupan dunia yang penuh dengan dugaan dan cabaran,setiap di antara kita membawa seberkas impian yang teruja untuk di gapai.







Pelbagai angan-angan yang kita sangkutkan pada niat di hati kita,seperti mahu menjadi pelajar yang cemerlang,mahu melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi,mempunyai pekerjaan yang menjamin masa depan,memiliki harta sendiri ( kereta,rumah dan aset lain ) dan juga impian terbesar adalah memiliki sebuah keluarga yang harmoni,mawaddah ( punya suami/isteri di tambah dengan kehadiran anak-anak penyeri hidup )

Bila kita punya angan-angan,pasti kita juga ada usaha untuk menggapainya.Berkobar-kobar rasa hati apabila memikirkan angan-angan tersebut bakal menjadi kenyataan.Di samping usaha,berdoa juga harus di panjatkan.Kerana kita kena tahu,setiap apa yang kita inginkan,perlukan restu dan keizinan dari-Nya.
Jika tanpa izin Allah,usahalah sekeras mana sekalipun,segigih mana jua,perkara yang kita harapkan itu tidak akan terjadi.







Mungkin adakalanya terdetik di hati kita kenapa walaupun kita telah berdoa,juga telah berusaha untuk menjadi hamba-Nya yang lebih baik dari sehari ke sehari,namun bila kita inginkan sesuatu,tidak pula kita peroleh.Pernah ada persoalan seperti itu?

Satu yang ingin CH nyatakan,jangan ragu dengan kuasa Allah,apatah lagu berburuk sangka dengan segala takdir yang telah DIA ciptakan buat kita.Kerana apa  ? Kerana Allah lebih tahu apa yang terbaik buat hamba-hamba-Nya sekalian . 


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik

 bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu,

 padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui,
 
sedangkan kamu tidak mengetahui.''


 
(Al-Baqarah: 216)


Dan apabila kita tidak dapat mencapai apa yang kita hajati,pasti kecewa yang akan di rasai
 
oleh hati.Pelbagai persoalan timbul di lubuk hati : ''kenapa jadi begini?kenapa Allah tidak 

memperkenankan doa dan impianku?Adakah Allah tidak sayangkan aku?Apakah aku tidak 

layak untuk meminta,kerana dosaku yang terlalu banyak?''

Sabar.Sekali doa kita tidak di dengar oleh-Nya,jangan putus asa.Allah tidak suka pada 

hamba-Nya yang setiasa mahu berputus asa dalam melakukan sesuatu perkara.



'' Ingatlah, jika Allah cepat memakbulkan sesuatu doa hamba-Nya itu, bermakna Allah amat menyayanginya. Jika Allah lambat memakbulkan doa, maka itu adalah satu ujian buat hamba-Nya manakala jika Allah tidak memakbulkan doa seorang hamba-Nya maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untuk kita. ''


Apapun,berbaik sangkalah pada Allah.Kita tidak tahu apa yang telah di rencanakan buat kita.Takdir kita,telah siap tertulis sejak azali.Tinggal kita sahaja lagi memilih sama ada untuk menjadi hamba-Nya yang terbaik atau sebaliknya.











Naluri CH : Bila kecewa menghuni hati,janganlah sedih secara berterusan.La Tahzan.
Ambillah wudu' ,lakukan solat.Berdoalah sebanyak mungkin,kerana dengan hanya 'berbicara' dengan 'DIA' sahaja jiwa akan menjadi tenang.Dan jangan sesekali kita melakukan perkara-perkara bodoh yang hanya membawa kepada kemudaratan.Kelak siapa yang rugi kalau bukan diri sendiri.........



Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik