Saturday, 14 January 2012

Penghijrahan........



Kita mampu menakluki dunia.......!!!
Kehidupan.......
Ada pasang surutnya.Manusia selalu mengibaratkan hidup itu umpama roda.Di saat kita berada di atas,jangan lupa satu saat kita bakal turun ke bawah juga akhirnya.Itulah di namakan putaran kehidupan.

Hidup ini tidak seharusnya statik semata-mata.Corak kehidupan perlu di ubah.Peningkatan dalam memajukan diri perlu di lakukan.Mungkin kita merasakan hidup kita sudah cukup sempurna serba serbi.Namun sampai bila kita harus berada di takuk lama?Anjakan perlu di lakukan...........Transformasi kehidupan perlu di jalankan........!!

Kesempurnaan dalam kehidupan mungkin berbeza pada pandangan setiap manusia.Ada yang berpendapat bahawa andai sudah punya pendapatan bulanan,makan pakai terjaga,sedikit harta asas,sudah memadai.Tapi mungkin ada ideologi lain yang berpendapat bahawa kesempurnaan hidup itu adalah bilamana  kita mampu mendapatkan apa sahaja yang di inginkan dalam dunia ini,atau lebih tepat lagi kebendaan dalam hidup.

Pendapatan bulanan yang di peroleh barangkali sudah cukup untuk menampung kehidupan,namun jika kita mampu mendapatkan lebih,apa salahnya,kan?Seharusnya kita tidak boleh begitu cepat selesa dengan apa yang telah kita punya sekarang.Jika ada yang berpegang pada moto "sekadar cukup makan" atau "kais pagi makan pagi,kais petang makan petang" , sampai bila mahu maju?Bila kehidupan akan berubah?

Hidup ini sebenarnya memerlukan penghijrahan.Fasa-fasa kehidupan perlu di wujudkan mengikut kesesuaian  seiring dengan peningkatan umur,zaman dan persekitaran.Dan dari situ akan lahirnya kejayaan dan kemajuan dalam diri.Sebab itu,matlamat dan sasaran dalam kehidupan adalah perlu.Itulah pentingnya azam yang di cipta,matlamat yang di reka serta cita-cita yang di angan-angankan sejak kecil.

Naluri CH : Kehidupan yang statik di takuk yang lama pasti membosankan.Strategi yang hebat perlu di cipta supaya kita mampu merancang perjalanan kehidupan yang baik.Walaupun segalanya di tentukan oleh Yang Esa,tapi tak salahkan kalau kita merancang?
Kerana jika kita gagal merancang,ertinya kita sedang menuju kepada kegagalan.
Fikir-fikirkanya............ CH 

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik