Saturday, 21 January 2012

SIKAP Kita Mencerminkan Siapa Kita


Pertanyaan : Setiap kali musim perayaan , pasti ada kemalangan. Jumlahnya kematian bukan kecil kan ? Berdasarkan pengalaman korang , mengapakah ini terjadi dan bagaimanakah cara untuk memperbaikinya ?

Ini yang CH dapat apabila berkunjung ke blog mr blogger Benashaari.Pada CH ini adalah masa yang tepat untuk kita sama-sama membincangkan topik ini memandangkan perayaan Tahun Baru Cina (CNY) akan menjelma minggu hadapan.Bermakna,orang ramai akan mula menyesakkan seluruh jalan raya Malaysia,tidak kira samada jalan lama mahupun highway.




Jika di sebut berkaitan "kemalangan jalan raya",tidak akan pernah padam berita mengenainya.Bukannya susah untuk mendengar kes berkaitan kemalangan zaman ini,hari-hari boleh di tatap di semua akhbar harian.

Apa sebenarnya masalah rakyat Malaysia sebenarnya sehingga kita belum mampu untuk menurunkan kadar kemalangan di jalan raya?Langkah-langkah pencegahan bukannya tidak di jalankan oleh pihak yang berkuasa,malah sudah banyak rasanya.Apa lagi yang kurang?



  • Ops Sikap - Kerap kali di adakan
  • Peningkatan kualiti jalan - Sentiasa di updated
  • Kemudahan di sepanjang jalan - Sentiasa di pertingkatkan.
  • Road block - Lagi lerr selalu.
Rasanya,semua perkara di atas,sudah di jalankan.Tapi kadar kemalangan tak juga turun-turun.Semakin meningkat,adalah....!!


Walaupaun CH tiada pengalaman berkaitan kemalangan ni (alhamdulillah) , tapi bagi CH SEBAB utama kadar kemalangan sentiasa meningkat adalah kerana SIKAP manusia.


Cuba kita fikirkan,biarlah selebar mana pun jalan,selancar mana pun keadaan jalan tu,kalau kerja manusia asyik nak bawa laju mengalahkan pelumba kereta negara je,apa impak yang akan terjadi?Mungkin yang bawa kereta dengan tahap yang laju tu,seorang saja.Tapi kesannya akan terkena pada orang lain.Kesian pada pemandu yang dah cuba sedaya upaya memandu secara berhemah,tapi at last tetap terlibat dengan kemalangan juga.Itulah dia,sendiri buat pun kena,orang lain buat pun barangkali kita boleh kena tempiasnya juga.

Then,sikap kita yang lalai untuk memastikan bahawa kereta yang ingin di pandu berada dalam tahap yang selamat.Enjin perlu di servis,tayar jangan di lupa.Break tu pastikan berada dalam keadaan yang tip top.So,bila semua perkara ini telah kita lakukan,tak adalah lagi kes kereta terbabas berpunca dari break yang gagal berfungsi,ataupun kereta terlanggar penghadang jalan akibat dari tayar yang kurang angin........

Kalau CH kata ramai yang punya sikap degil,setuju tak?Mana taknya,diri sendiri dah tahu mengantuk tapi buat-buat macam segar memanjang.Di suruh berhenti rehat dulu,taknak.Takut terlewat pulak sampai ke destinasi.Ermmm,boleh tak kalau sesekali guna sikit pepatah " biar lambat,asalkan selamat"?Apa salahnya kalau kita gunakan segala perkhidmatan yang sudah di sediakan di sepanjang jalan raya yang di bina?Rasanya,semua kelengkapan cukup.Dengan stesen minyaknya,R&R lengkap dengan tempat makan,pondok rehat juga surau.Bukan itu sahaja,pihak yang berkenaan juga seringkali mengadakan acara memberikan minuman percuma di stesen-stesen terpilih terutamanya ketika musim perayaan.Sebab apa?Sebab nak hilangkan ngantuk kita semualah,juga untuk memberikan ruang bagi pemandu semua berehat.........

So,konklusi yang CH boleh katakan adalah SIKAP.Apapun tak akan berubah jika sikap kita masih di tahap yang sama.Siapa yang mampu merubah kita,kalau bukan diri sendiri.Kalau di tanya pendapat,ada je yang sokong bahawa SIKAP itu yang memainkan peranan yang utama.Tapi,pernah tak kita semak apakah sikap kita tu betul atau tidak?Apa-apapun,pandang dan perbetulkanlah diri sendiri dahulu supaya nanti tidak di kata "bagai ketam yang mengajar si anak berjalan betul".

Naluri CH : Kita seringkali menuding jari pada pihak yang lain.Semua kesalahan di letakkan pada orang lain,seolah-olah diri sendiri sentiasa betul.Kadang-kala,tanpa sedar,kita sebenarnya yang banyak melakukan kesalahan.Jangan terlalu sibukkan diri melihat kelemahan orang lain sebelum memandang terlebih dahulu keburukan yang ada pada diri sendiri.Bak kata pepatah lama : "Kuman di seberang laut nampak,tapi gajah di depan mata tak nampak) #mana yang lebih besar sebenarnya,KUMAN ke,GAJAH????

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik