Monday 21 May 2012

Sugar Glider Untuk Di Jual



Salam ukhwah buat kawan-kawan ,

macam mana dengan kehidupan hari ni ? Bagus?Gembira ? Sedih ? Kecewa ? 
Itu semua perasaan sahaja.Gunakan akal untuk mengawal emosi kita,okay =) 

Btw,hari ni CH nak letakkan sesuatu dalam blog ni.CH tak tahu kalau korang suka atau tak memelihara haiwan sebagai binatang peliharaan di rumah ? Biasanya,orang lebih suka memilih untuk menjadikan ikan,kucing,arnab dan burung sebagai haiwan peliharaan . 

Dan time sekarang ni,ada pulak yang menjadikan Sugar Glider sebagai haiwan peliharaan terkini . 
Pada yang tak tahu macam man rupa sugar  glider tu,cuba tengok foto kat bawah ni ....... 




Info tentang sugar glider : 

 Seekor Sugar Glider dewasa bersaiz sekitar 5 hingga 6 inci panjang dengan ekor yang sama panjang dengan badannya untuk membantu keseimbangan tubuh mereka. Sugar glider memiliki telinga berbulu, berwarna kecoklatan dengan garis hitam panjang yang membentang dari hidung hingga ke hujung belakang. Bahagian bawah pula berwarna krim atau warna putih. Mereka mempunyai mata yang besar, seperti kebanyakan haiwan malam hari, untuk membolehkan mereka melihat dengan lebih tajam. Sugar Glider mempunyai lima kuku tajam pada setiap kaki depan dan belakang bagi membantu pergerakan mereka yang suka memanjat.






Sugar Glider mempunyai saiz yang berbeza. Kebiasaannya bagi Sugar Glider Jantan ia mempunyai berat dalam lingkungan 120grams manakala, bagi Sugar Glider betina pula dianggarkan dalam linkungan 200gram dan ini tidak termasuk Sugar Glider yang mempunyai masalah kegemukan. Tahap suhu badan Sugar Glider pula di dalam linkungan 89 darjah. Jangka hayat Sugar Glider adalah 5 hingga 7 tahun tetapi ia boleh mencecah hingga 12 ke 15 tahun bergantung kepada cara pemakanan mereka. Kebiasaannya bagi Sugar Glider yang tidak mempunyai diet yang seimbang dan pemakanan yang tidak mencukupi hanya bertahan sehingga 6 ke 8 tahun sahaja.

So,ada seorang kawan CH ni bercadang nak menjual sugar glider yang di belanya hampir setahun pada kepada sesiapa yang berminat untuk membelanya.Acctually,kawan CH ni nak jual sugar glider ni bukan sebab sugar glider ni sakit atau cacat atau apa-apa.

Sugar glider ni milik anak lelaki bujangnya.Biasalah budak-budak,benda baru dapat memanglah excited.Tapi lama-lama membosankan juga.Sebab tu kawan CH ambik keputusan untuk menjualnya.

Kawan CH menawarkan harga RM 300,dan mungkin harga paling rendah yang mampu di beri adalah RM 280. Harga ini termasuk dengan pakej sangkar (lengkap dengan alatan permainan) dan porch bag ( tempat kegemaran sugar glider tidur)

Bagi sesiapa yang berminat,boleh berhubung dengan CH melalui FB atau e-mail di gadisaqua87@gmail.com

CH amat berharap kalau ada sesiapa yang berminat untuk menjadikan sugar glider sebagai binatang peliharaan.Binatang ini sebenarnya sangat manja dan suka jika kita memberi perhatian kepadanya.....
Lagipun ini sahaja cara CH untuk bantu kawan-kawan yang sedang memerlukan bantuan.....apa salahnya saling membantu,kan ?

Ok,itu saja untuk malam ni.Oppppsss,kalau ada kenalan dan kawan-kawan yang berminat,suruh mereka hubungi CH ya......  =) 

Assalammualaikum dan selamat malam...... 

p/s : Info lanjut berkaitan sugar glider ni,boleh hubungi CH,okay~~~~~ 

5 comments:

  1. mcm musang pun ade erk....

    ReplyDelete
  2. Salam .
    Ada Lagi Tak ?
    I'm Looking For Female Sg .

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf,CH dah jual.suger glider ni pun kawan CH yang punya :)

      Delete
  3. Sepasang brapa? kalo blh e-mail ainnatasha155@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. @wan nur ain : suger glider ni dah takde...dah lama dah org beli....sorry ya :)

      Delete

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik