Thursday, 27 October 2011

Pandanglah Pada Kesusahan Orang Lain



Bila diri sendiri dalam kesusahan,terasa kitalah orang yang paling malang sekali.Terasa berat sangat dugaan yang perlu di tempuh.Diri ini seringkali merasa begitu.Padahal masalah yang di hadapi tidaklah seberat mana,tapi  itu pun sudah merungut-rungut? Teruk betul,kan?Ermmmm......

Tapi cuba buka lebih luas sedikit pandangan mata,pandang orang di sekeliling kita pula yang mana jauh lebih sengsara dari apa yang kita alami.So,apa  yang diri rasakan saat itu?Tidakkah terdetik dalam hati berkata"Kalau aku terasa susah dengan dugaan kecil seperti ini,bagaimana orang lain yang menanggung dugaan yang lebih berat dariku sekarang? "


Pernah terlintas di benak fikiran begitu? Baguslah kalau pernah terfikir begitu.Kalau kita asyik memandang pada kesusahan pada diri sendiri,memang kita akan rasa amat terbeban dan terasa berat sekali rintangan hidup yang perlu di lalui.

Tapi kalau kita selalu membandingkan nasib buruk kita dengan orang lain yang jauh lebih derita dari diri kita,pasti kita akan ucapkan syukur kerana kehidupan kita tidak seperit mereka  yang mana nasibnya tidak sebaik diri kita.

So,lepas ni jangan terasa terbeban apatah lagi berputus asa dengan segala cubaan hidup dari-Nya.Sesungguhnya, DIA hanya mahu menguji,bukan membebani.Fikirkan bahawa

" Kalau aku susah,ada orang lain yang lebih susah hidupnya dari aku "

Dengan cara itu,kita tidak akan pernah lupa untuk bersyukur di samping terus mara ke hadapan meningkatkan kualiti kehidupan kita,InsyaAllah.

" Hiduplah sebagai seseorang yang bermotivasi "

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik