Tuesday, 2 August 2011

Coretan Ramadhan


"  Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat  "



Assalammualaikum w . b. h

Alhamdulillah , syukur ke hadrat - Nya kerana masih lagi di beri kan umur buat saya terus bernyawa di muka bumi ini . Hari ini , hari kedua umat Islam menempuh puasa Ramadhan .

Seronok kan bila puasa kita yang semalam sudah kita tunai kan ? Moga hari ini kita lebih di beri kekuatan untuk terus menjadi kan puasa itu sebagai benteng untuk segala sudut .

Saya.... ? Alhamdulillah . Sahur untuk kali ke-2 sudah selesai . Even juadah yang simple , yang penting  kita dapat keberkatan dari sahur tersebut .

Pada yang berpeluang bersahur di samping keluarga dan insan yang di cintai , bersyukur lah . Pada yang merantau sendiri dan hanya di temani sahabat handai ( seperti saya ) , harus tetap mengucap kan rasa syukur setinggi - tinggi nya . Anggap sahaja nasib kita lebih baik dari orang lain di luar sana yang tidak tahu apa nasib mereka .

Kalau di rasa kan hidup kita susah  , kenang kan lah nasib orang lain yang lebih susah dari kita . Insyaallah , akan terbit rasa syukur di hati dan kita akan lebih menghargai apa yang kita punya .




Apa pun , hari ni hari ke - 2 kita melangkah ke alam Ramadhan . Jaga diri , berhati - hati serta ber waspada selalu segala pergerakan , perlakuan dan percakapan kita . Mudah - mudahan pahala puasa kita tidak berkurang di sebab kan dosa - dosa kecil yang telah kita perbuat , akan tetapi semakin bertambah hendak nya . Kira  berbaloi lah kita menahan lapar dan dahaga seharian .......

Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.


P / S  :  Jenuh jugak dok perah otak nk masak apa hari - hari . Sbb selalu tu jarang masak coz takde sapa nk makan ...... korang suka makan apa ek ..... ?

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik