Monday 8 August 2011

Nikmatkah Rasuah Itu ?




Allah telah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud:
          “Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antaranya kamu dengan jalan yang batil (tiada hal) dan (jangan) kamu bawa kepada hakim, supaya dapat kamu memakan sebahagian harta orang yang berdosa sedang kamumengetahuinya”.                                                                                                                             (al-Baqarah : 188)


Berbicara soal rasuah , apa yang dapat di persoalkan ? Mungkin ramai yang mengambil cara ini untuk mendapatkan habuan yang lumayan tanpa perlu bekerja keras . “Rezeki atas angin “ .

Namun sedarkah kita , bahawa sesenang mana kita mendapatkan rezeki itu , sesenang itu juga lah rezeki itu akan habis .

Rasuah bukanlah cara mendapatkan rezeki yang halal . Rezeki yang di peroleh tidak berkat . Jangan ingat bila kita mendapat sogokan beratus ribu ringgit , hidup kita akan bertambah senang , malah yang berlaku adalah sebalik nya .

Percayalah , sebaik sahaja anda menerima wang sogokan , pasti akan ada sesuatu yang berlaku yang mana anda terpaksa menggunakan wang yang di perolehi bagi menyelesaikan masalah yang timbul .

Masalah akan terus datang menghimpit diri . Sekali anda menerima rasuah , 10 kali bala datang menimpa .

Wang rasuah yang di peroleh tidak juga boleh kita nikmati kerana sudah habis du gunakan untuk menyelesaikan masalah yang timbul tanpa henti . Nikmatkah hidup begitu ? Merasa tenangkah kita ? Fikir – fikirkan…….

Dan akhirnya , apa yang terjadi ? Kehidupan semakin kusut , hutang keliling pinggang , dan keadaan semakin tidak dapat di kawal . Mahukah kita seperti itu ?

                Daripada Abu Hurairah RA. ia telah berkata: “Rasulullah SAW telah mengutuk orang yang suka memberi rasuah dan orang yang suka menerima rasuah dalam soal hukum- menghukum”.

No comments:

Post a Comment

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik