Monday, 1 August 2011

Fahami apa maksud puasa sebenar nya


Assalammualaikum ,
Salam Ramadhan buat semua .

Ermmm , rasa nya saat ini korang semua pasti sedang sibuk menyiap kan segala keperluan untuk berbuka , kan ? Rasa dah tak sabar2 mau sambar air oren ais dlm peti sejuk tu . Dengan makanan yang perbagai jenis depan mata , tak tahu ler mana mau sumbat semua tu .......

Ramadhan menjengah cuma sekali sahaja dalam setahun . Seharus nya keghairahan menyambut Ramadhan di perjelas kan lagi alasan dan maksud nya .

Bukan keran mengejar bazar ramadhan yang panjang berderet di tepi jalan , bukan kerana mahu berkumpul sesama ahli keluarga sambil bergelak ketawa suka.....






Bukan kah sudah di ketahui umum bahawa puasa mengajar kita erti bersabar , menahan nafsu dari segala sudut . Menjaga tingkah laku dan juga adab . Jangan berasa bila kita sudah berjaya menahan  diri dari makan dan minum seharian , puasa kita sudah sempurna .

Tanpa sedar , mulut mengata orang lain , dalam diam kita menyakit kan hati orang sekeliling . Tak kala tersangkut dalam traffic jem , mulut tanpa henti memaki itu ini ........

Kenapa susah sangat nampak nya  mahu mendidik hati agar sentiasa bersabar ? Kalau perasaan tidak sabar itu datang nya dari rasa penat berpuasa , ingat lah ....... orang lain juga sedemikian . Fikir kan nasib orang lain yang lebih susah dan perit dari kita .

Jangan biar kan penat kita menahan lapar dan haus itu sesuatu yang sia - sia . Jadi kan ia berbaloi untuk hidup kita , dunia dan akhirat .

Sepanjang pulang dari office ke rumah tadi , pelbagai gelagat saya dapat tonton . Pelbagai kerenah yang terhidang . Kerana itu tiba - tiba terfikir mahu mencoret apa yang saya baru lalui sebentar tadi di sini . Semoga dapat menjadi renungan bersama , hendak nya .

Buat semua , waktu berbuka semakin hampir . Selamat berbuka puasa semua . Ingat.... !! Makan sekadar perlu . Supaya kita tidak merasa berat untuk menunai kan solat Maghrib di susuli Isyak dan Tarawikh .

P / S : Apa menu anda hari ini ??

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik