Thursday, 4 August 2011

Pencarian 'Yang Sempurna '

Dalam kerendahan hati, ada ketinggian budi…
Dalam kemiskinan harta, ada kekayaan jiwa…
Dalam kelembutan lisan, ada keterlanjuran kata…
Dalam gurau dan senda, ada khilaf dan dosa…
Harap dimaafkan segalanya.
Kerana kita semua tidak sempurna


Sempurna kah kita  ?

Itu  soalan pertama yang ingin saya tanya kan . 

Layak kah  kita bila mana niat di hati kita ingin mencari sesuatu / seseorang yang sempurna untuk kita ? Adakah boleh di kata kan diri  kita kejam bila kita terlalu mencari / mementing kan kesempurnaan sedang kan diri sendiri sebalik nya ?

Setiap hamba Allah itu tiada  yang sempurna sepenuh nya . Sedikit sebanyak pasti ada cacat cela serta kekurangan nya dari pelbagai sudut kehidupan . Itu adalah hakikat .

Bila mana  diutarakan ciri - ciri atau sifat yang di ingini terhadap sesuatu / seseorang , pasti yang lain akan bertanya , " Kamu tu sudah cukup sempurna ke sampai mahu mencari ciri - ciri yang begini , yang begitu ....... ?




Pada saya , saya tetap pegang bahawa memang tidak ada seorang yang pun sempurna sifat nya . Itu betul sekali . Namun semua orang kalau di tanya pada sesuatu seperti contoh " ciri - ciri suami / isteri idaman hati " , pasti nya akan memilih yang terbaik secara keseluruhannya . Ya lah , siapa yang tidak mahu kan pasangan hidup yang baik , bukan ?

Semua orang sebenar nya berhak untuk memilih . Biar pun diri banyak kekurangan , tidak bermakna seseorang itu tidak layak memilih seseorang yang hampir sempurna sifat nya . Bila mana hati terdetik mahu kan sesuatu yang sempurna , pasti diri akan terdetik melakukan perubahan ke arah positif .  Semakin lama , semakin bertambah baik sifat2 yang ada pada diri .

Bila mana mendapat yang hampir sempurna , secara tidak langsung akan mendorong / memberi semangat pada diri sendiri untuk cuba menjadi sebaik  / sesempurna mungkin . Ianya menjadi satu contoh buat kita teladani bagi mempertingkat kan lagi kualiti hidup . Jadi nya , kehidupan kita akan bertambah baik dan berkualiti . Hidup juga semakin menuju ke arah kesempurnaan  , bukan ?

Oleh itu , hidup ini jangan terlalu mencari kesempurnaan  keran tidak ada apa yang sempurna sifat nya melain kan hanya DIA yang satu ......

Yang mampu di lakukan adalah berusaha meningkat kan kualiti dalam diri supaya kesempurnaan itu tercipta , Insyaallah . Mungkin kita tidak mampu melawan kesempurnaaan DIA , tetapi kita mampu mencipta kesempurnaan buat diri kita sendiri mengikut keupayaan diri . Jangan terlalu di paksa menjadikan diri sesempurna mungkin untuk kepuasan orang lain . Yang penting , fahami apa yang diri sendiri ingin kan .

Manusia itu sifat nya tidak pernah puas dengan sesuatu . Sekali sudah tercapai hasrat nya , pasti hasrat yang lain pula akan muncul . Apa yang penting , percaya pada diri dan jangan terlalu mengikut kehendak atau sifat orang lain . Kita semua di cipta dengan kekurangan dan kelebihan yang tersendiri .
Ada bahagian masing2 dalam hidup ini  , jangan risau .


Sekadar renungan bersama :

" Subuh tanah ini sama indah dengan tanah lainnya. Memerah saat matahari mahu bangkit dari peraduannya. Sebelum pulang bala tentera malam ke dataran langit atas arahan ghaib dari Pemerintah alam semesta. Tiada makhluk yang dapat membantah. Luluh perasaanku menuruti mata yang meredup tunduk pada langit yang terbentang luas. Aduhai Tuhan, sungguh kaki ini tidak lagi larat untuk berdiri. Tubuh ini semakin letih untuk merindui. Tuhan, izinkan aku untuk mendekati. Andai wangiannya dapat ku cium, sudah cukup bagiku dunia ini ku tinggalkan. " 
(Hamka)

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik