Monday, 1 August 2011

Salam Ramadhan Pertama Buat Semua

1 August 2011
1 Ramadhan 1432

Assalammualaikum w . b . h
Salam Ramadhan buat semua yang membaca .

Moga puasa pertama dapat di tempuh dengan penuh pengertian dalam diri . Sentiasa perbaiki diri dari masa ke semasa supaya kita dapat menjadi hamba-Nya yang berkualiti hendak nya.....




Masuk Ramadhan kali ini , sudah 3 tahun saya berpuasa di perantauan . Jauh dari kampung halaman dan keluarga tersayang .

Bukan lah satu masalah buat saya sekarang kerana sudah terbiasa barangkali . Kalau dahulu , mungkin sedikit memberontak , namun sekarang keadaan semakin mematang kan diri ini .

Susah senang , pahit manis , suka duka di lalui seorang diri setabah mungkin . Bukan  tidak ada sanak saudara di perantauan , tetapi hanya diri sendiri yang memahami keadaan diri .

Puasa pertama , Alhamdulillah semua nya berjalan dengan lancar . Sekian lama tidak menjengah dapur , pagi tadi turun juga untuk  menyedia kan juadah bersahur ....... :)

Apa agak nya juadah keluarga saya  di kampung , ya ?  Pasti nya lebih sedap dan menyelera kan dari juadah saya , orang bujang . Rindu mahu bersahur bersama anak - anak buah yang semakin membesar . Harap - harap dia orang semua dapat berpuasa sebaik mungkin , Insyaallah .

Masuk Ramadhan kali ini juga , sudah 6 tahun tanpa ibu di sisi , 4 tahun tanpa adik tersayang dan 2 tahun tanpa seorang abah yang tegas . Semakin terasa kosong hidup bila seorang demi seorang meninggl kan dunia ini .

Walau apa pun , hidup perlu saya terus kan . Kelak , saya juga akan menyusul mereka . Entah bila , sampai saat nya , pergi juga kita semua......

Kenangan lalu menerjah fikiran . Manis pahit yang di lalui menjadikan pengalaman yang lepas sesuatu yang bermakna . Banyak yang dapat di pelajari sebenar nya . Dulu , mungkin jiwa hanya tahu memberontak pada sesuatu yang tidak kita sukai , namun bila mana semakin dewasa , diri semakin sedar ada sebab kenapa ianya berlaku secara demikian .

Pada teman2  sekalian , selamat menjalani ibadah puasa . Jadi kan puasa kali ini sesuatu yang berkualiti yang dapat kita lakukan sebaik mungkin . Isi Ramadhan kali ini dengan perkara2 yang dapat meningkat kan taqwa dan iman kepada - Nya ...... Peasanan buat semua termasuk diri sendiri ....

Sekian , wassalam .

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik