Sunday 26 June 2011

Mampukah kita menjadi seperti nya ?

Inilah ucapan Rabiatul Adawiyah sewaktu dalam kesunyian di ketenangan malam ketika bermunajat kepada ALLAH ........ Sama - sama kita menghayatinya ......

Link seterusnya.....

        • " Ya Allah , ya Tuhanku.Aku berlindung diri kepada Engkau daripada segala yang ada yang boleh memesongkan diri dari - Mu , daripada segala pendinding yang boleh mendinding antara aku dengan Engkau

        • " Tuhanku ! Bintang - bintang telah menjelma indah , mata telah tidur nyenyak , semua pemilik telah menutup pintunya dan inilah duduk ku di hadapan - Mu .

        • Tuhanku ! Tiada ku dengar suara binatang yang mengaum , tiada desiran pohon yang bergeser , tiada desiran air yang mengalir , tiada siulan burung yang bernyanyi , tiada nikmatnya teduhan yang melindungi , tiada tiupan angin yang nyaman , tiada dentuman guruh  yang menakutkan melainkan aku dapati semua itu bukti ke esaan - Mu dan menunjukkan tiada sesuatu yang menyamai - Mu .

        • " Sekalian manusia telah tidur dan semua orang yang telah lalai dengan asyik mahsyuknya . Yang tinggal hanya Rabi'ah yang banyak kesalahan terhadap - Mu .

        • Maka moga - moga Engkau berikan suatu pandangan kepadanya yang akan menahannya daripada tidur supaya dia dapat berkhidmat kepada - Mu .

        • " Tuhanku ! Engkau akan mendekatkan orang yang dekat di dalam kesunyian kepada keagungan - Mu .

        • Semua ikan di laut bertasbih di dalam lautan yang mendalam dan kerana kebesaran kesucian - Mu , ombak di laut bertepukan  . Engkaulah Tuhan yang sujud kepada - Nya malam yang gelap , siang yang  terang , falak yang bulat , bulan yang menerangi , bintang yang berkerdipan dan setiap sesuatu di sisi - Mu dengan takdir sebab Engkau Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Perkasa .

        • " Wahai Tuhanku ! Malam yang akan pergi dan siang pula akan mengganti . Wahai malangnya diri ! Apakah Engkau akan menerima malamku  ini supaya aku berasa bahagia ataupun Engkau akan menolaknya maka aku di berikan takziah ?

        • Demi kemuliaan - Mu , jadikanlah cara ku ini kekal selama Engkau mnghidupkan aku dan bantu lah aku di atasnya . Demi kemuliaan - Mu , jika Engkau menghalaukan daripada pintu - Mu itu , nescaya aku tetap tidak akan bergerak juga dari situ di sebabkan hatiku sangat cinta kepada - Mu .

        • " Perkahwinan itu memang perlu bagi sesiapa yang mempunyai pilihan . Adapun aku tiada mempunyai pilihan untuk diriku . Aku adalah milik Tuhan ku dan di bawah perintah - Nya . Aku tidak mempunyai apa - apa pun......

        • " Ya Tuhan ku ! Tenggelamkan lah aku di dalam kecintaan - Mu  supaya tiada suatu pun yang dapat memalingkan aku dari - Mu 



    No comments:

    Post a Comment

    Cenderamata untuk yang tersayang

     
    Images by Freepik