Wednesday 1 June 2011

Istimewa Buat Kamu , Sahabat - Ku

Hati ini tiba-tiba terpanggil untuk coret kan sesuatu yang baru ku ketahui hal yg sebenarnya . Sungguh , sudah tidak tertahan lagi untuk aku bendungkan di dalam hati . Hanya Tuhan sahaja yg tahu betapa berat dan sakit untuk aku telan dan menghadapinya . Perkara yang tidak pernah ku jangka akan berlaku,sudah pun berlaku . Aku tahu , " dia " tidak mungkin akan membaca coretanku ini . Bagus juga kalau kamu tidak tahu .

Sahabat ,
Selama ini aku tercari-cari erti persahabatan yang sejati.Berkawan sudah beribu tetapi yang layak di jadikan sahabat masih belum memunculkan diri.Aku masih menunggu sabar.Aku tahu lambat laun pasti Allah akan menghantar seseorang buat aku jadikan teman sejati.Ya,ternyata penantianku tidak sia-sia.Allah mendengar permintaanku.Aku cuma minta sahabat yg dapat memahamiku,menasihatiku di kala aku amt memerlukan sokongan,dan sahabat yang ada bersamaku saat aku derita mahupun gembira.Tapi Allah maha Kaya.Di berikannya aku sahabat yg lebih baik dari yang aku pinta.Syukur Ya Allah atas titipan - Mu buatku.

Buat kamu,sahabatku,
Perkenalan yang singkat ini memberikan aku sejuta makna sebenarnya.Banyak perkongsian yang kau berikan untuk aku terus gagah melangkah berjuang menghadapi ranjau hidup di dunia ini.Jika kau seorang pejuang,aku pula akan tetap setia menyokongmu di belakang.




Sahabat ini tidak pernah jemu mengingatkan aku tentang tanggungjawab pada yang satu.Sentiasa menjadikan jiwaku subur dengan terus mengingati-Nya.Ada sahaja ilmu2 Allah yang di berikan buatku.Sedikit demi sedikit aku rasakan kalau ilmu agama semakin utuh di hati.Terima kasih sahabat.Kamu semakin membuat aku menjadi seseorang yang sentiasa bersemangat.Baru ku sedar sekarang bahawa tiada apa yang dapat menilai erti sebuah persahabatan itu.

Di hadapanku,dia kelihatan seperti sangat sempurna,sungguh.Seperti tiada apa-apa masalah yang melandanya.Air wajahnya tenang,kata-katanya penuh hikmah.Cukup untuk buat hati ini menjadi sedingin salju saat memandangnya.Saat aku meluahkan keluh kesahku,dia masih setia di sisi,mendengar penuh tekun.Setiap kata- katanya adalah nasihat terbaik buatku walau sekadar dalam nada berjenaka.Tak kala aku dalam kesedihan,dia cukup menghiburkan ku.

Tapi aku pula yang tidak sedar kepayahan dan kesedihan yang menyelubungi dirinya buat sekian lama.Barangkali sudah lama  dipendamnya.Tidak pernah sekalipun dia menceritakan apa yang bergolak dalam hati...... Kerana dia cukup bijak menyimpannya.Dia hanya ingin orang sekeliling melihatnya bahagia supaya mereka turut sama berkongsi kegembiraan yg di milikinya.Namun,itu hanya sekadar lakonan semata.Dalam hatinya,hanya Tuhan yang tahu.

Melalui dari salah seorang rakan baiknya,aku tahu apa yang sedang di laluinya saat ini.Berfikir juga sedetik, bagaimana dia mampu mengharungi segala masalah yang melanda diri sambil berdiri slumber beserta senyuman.....???Kuat sungguh kamu,sahabat.Cekal benar hati kamu.Hari-hari berbual,tapi sedikit pun tidak di kongsi kisah sedih yang telah membuatkan kamu cukup patah hati hingga ke saat ini.Kamu tahu kisah suka duka ku,tapi kamu,hanya berkongsi gembira,bahagian sedihnya kamu campak ke mana hingga sedikit pun kamu  tidak pernah berkongsi dengan ku ??Moga Tuhan akan sentiasa memberi kekuatan buat kamu untuk mengatur langkah demi langkah ke hadapan.Jangan di pandang kisah yg lalu, jgn terlalu di fikirkan perkara pahit yg sudah terjadi.Ingat,setiap perkara yg terjadi,pasti ada hikmah di sebaliknya.

Buat kawan kepada sahabatku,terima kasih atas kesudian kamu berkongsi cerita tentang "dia" padaku.Tidak ku sangka kamu akan merasa ringan hati untuk meluahkan apa yg kamu tahu sedangkan di saat itu kamu lagi sedang memegang janji untuk tetap menjaga segala rahsianya.Akan aku simpan cerita ini kemas-kemas supaya sahabatku itu tidak akan pernah dapat menghidu bahawa aku tahu ttg kisah sedihnya.Ada umur,pasti kita akan berjumpa lagi...... Buat kawan kepada sahabatku,aku masih menanti sambungan cerita kamu.........



 P / S : Tiba2 teringat pada seorang sahabat yg sangat menyenangkan hati sy sepangjang perkenalan.moga persahabatan yang terjalin tidak akan pernah terputus walau terpisah dalam jarak yang sangat jauh.Lebih manis rasanya andai "jauh di mata ,dekat di hati. Jangan pula "jauh di mata,semakin jauh di hati"..... ini pesanan buat sahabat..........

Ini isi hati saya terhadap seseorang yang saya anggap sebagai sahabat yang istimewa di hati saya . Biar sejauh mana terpisah , biar selama mana tidak berbual panjang , namun di hati masih tetap terasa dekat , InsyaAllah ....... Kisah ni masih ada sambungan nya . Lihat pada keadaan , jika meng izinkan , pasti ada sambungan nya .....

No comments:

Post a Comment

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik