Friday, 3 June 2011

Hadirnya Rejab.....

Khamis, 2 June 2011( 29 Jamadilakhir )



Hari terakhir kita dalam bulan Jamadilakhir.Esok sudah masuk 1 Rejab.Kalau Ramadhan itu adlh bulan buat kita(hamba2-Nya),bulan Sya'ban buat Rasulullah, terus bulan Rejab itu pula adalah bulan Allah.


Semakin hari,semakin tidak terasa betapa pantasnya masa berjalan.Sedar2 sudah mahu sampai ke Ramadhan pulak.Tapi bila tengok balik pada diri,betapa banyaknye masa yang di buang kepada sesuatu yang sia-sia.Banyak yg merepek dari yg bermanfaat.......mcm mn tu??? huurrrrmmm....... :(

Pada anda yg rasa2 nk kumpul lagi byk pahala buat bekalan,meh sini sy kongsi sikit apa kelebihan yg terkandung dalam bulan Rejab yg bakal tiba.                                                                                    

1st,mstilah bab berpuasa.Berlipat2 gandanya.....mmg berbaloi-baloi ler jwbnye.Bagus apew kita starts berpuasa dari sekarang.Takdew ar terasa sangat bila tiba time Ramadhan,sbb dah praktis sebulan yg lepas,kan???Ganjaran yg Allah kasi pun berbeza-beza ikut hari.Cthnya:kalau puasa sehari,kita akn dpt redha Allah,hr ke-2 dpt kemuliaan di sisi-Nya,8 hr puasa akn d buka pintu syurga(ni part yg besssttt)puasa 10 hr Allah akn kabulkn permintaan kita n kalau 15 hr dan sterusnya Allah akn padam dosa2 kita n kejahatan akn d gnti dgn kebaikan.Haaaa,amcm,best kan??? Allah kan maha Pemurah..... ^_^

Rasulullah sndri ada bersabda dlm Riwayat Baihaqi yg berbunyi:"Sesgguhnya dl syurga ada sungai yg namanya Rejab.Air lbh putih dr susu,lbh manis dr madu.Sesiapa yg puasa 1 hr dlm bulan Rejab,Allah akn beri minum dr sungai itu......".
Lagi  1,Aisyah Radiallah(petikan Durratun Nasihin) brkata:Rasulullah ada bersabda "semua manusia akn kebuluran pd hari kiamat kelak kecuali para Nabi dan ahli2 yg berpuasa pd bulan Rejab,Sya'ban & Ramadhan.Sesungguhnya mereka tidak akan pernah lapar mahupun dahaga....."


So,apa lagi.....??? start esok,moh kita berpuasa........ !!!




Kalau rasa mcm x larat nk puasa hari2 kan,kita boleh jew buat amal2 yg lain.Macam berselawat  Nabi pun ok( rs2nya ramai kan yg buat ni at least lepas setiap kali solat-kira cam dh jadi rutin lerr,kan...? )
Rasulullah ada juga bersabda: "Pd mlm Mi'raj,terlihat sebuah sungai yg airnya lbh manis dr madu,lbh sejuk dr ais,& lebih wangi dr misik.Lalu d tanya kepada Jibril untk siapakah sungai  itu???Jibril  mnjawab:"Untk org2 yg berselawat kepadamu d bulan Rejab.... " {Durratun Nasihin} - So,lepas ni,pnjngkan sikit waktu kita untk berselawat.Biar byk dari biasa,baru boleh dpt byk pahala...... ^_^


Amalan yg ke-3 ni rasanya hari2 pun buat kot.Kalau jarang buat,lepas ni buat lerr ye.Kita ni hamba yg ta dew apew2.Semuanya milik dia.Byk dosa yg kita buat sama ada dlm sedar atau tidak.So,amalan yg ke -3 yg bagus d buat adlh perbanykkn ucapan taubat.......Sebabnya??? Kerana Rejab adlh bulan pengampunan...... :) sbb nabi pun ada bersabda yg dipetik dr kitab Durratun Nasihin iaitu: "Bertaubat dan minta ampunlah d ats dosa2mu serta jauhkan diri dari sebarang maksiat di dlm bulan haram ini,iaitu Rejab".

Dah buat semua tu,jgn lerr lupa untk berdoa ya.Hari2 pun kita berdoa kan...??? kali ni advance ler sikit.Sebab semua kita rasa2nya berharap bila kita dah sampai dlm bulan Rejab, moga2 masih sempat jugak lerr untk kita melangkah ke bulan Sya'ban dan Ramadhan.Sbb bulan Ramadhan kn bulan yg paling d nntikan oleh hamba2 yg rindukan pahala besar.Rasulullah sendiri bila  sudah menjejak Rejab,pasti baginda akan berdoa begini: "Ya Allah,berkatilah kami pd bulan Rejab dan Sya'ban serta smpaikan kami pada Ramadhan..... " betapa besarnya harapan baginda.










Jadi skrng nk cakap,moh lerr kita berusaha sebaik mungkin untuk perbaiki diri di bulan Allah ini.Ambik peluang ni..... mn ler tahu,ini tahun terakhir kita berjumpa dengan Rejab. Tak gitu??? Sebab ajal maut,mana ler kita tahu time nk menjemput kita niii....Hari2 perbaiki diri menjadi lebih baik dan lebih baik,Insyaallah...... ^_^

P / S  : Saya just kongsi ilmu yg sy dpt melalui pembacaan saya.Bukannya nk tnjk pndai ya..... kan ilmu harus di kongsi??? so,kongsi2 lah..... :)













Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik