Sunday 19 June 2011

Di Sebalik Sambutan Hari Kelahiran

perkara yg paling aku menyesali sekali

apabila terbenamnya matahari umurku tambah,
tetapi amalanku tidak bertambah...
DaRi IBNU MAS`UD


Assalammualaikum...

Pagi ni sempat saya buka sebentar FB,menjengah mana yang patut.Oooppsss,ramai jugak ya kawan2 FB saya yang lahir pada tarikh hari ini.So,saya wish sajalah "Selamat Hari Lahir" pada mereka yang berkaitan.Nak buat lebih2,manalah saya kenal dengan dorang2 ni semua.At least kita ingat juga,kan?


Huurrrmmm,sebenarnya hati kecil saya berbisik apa yang korang harap kalau dah sampai tarikh hari lahir korang?Adakah tertunggu-tunggu hadiah dari orang-orang yang rapat dengan anda?Menanti 'wish happy birthday' berbakul-bakul,atau suka kalau ada yang nak buat 'suprise'pada hari istimewa korang?

Pada saya,tiada apa yang istimewa sangat berkaitan hari lahir ni.Kalau ada yang sudi ingat,Alhamdulillah.Selama saya hidup 24 tahun ni,saya belum pernah buat party atau majlis semata-mata mahu celebrate hari lahir saya.Hanya mungkin dua kali sekadar makan2 biasa sebuah keluarga(time umur 9 thn-request dari sy sndri / dan pada 2009-Along tetiba belikan kek konon nak celebrate my birthday)---> Itulah first time dia buat suprise untuk adik dia nihhhh.... ^_^

Sebab saya tak minat bab2 yg mcm ni....dengar macam bosan jew saya ni,kan...??? hehehehe.Abaikanlah.....

Tibanya tanggal hari kelahiran saban tahun,bermakna bertambah lagi angka pada usia kita.Bertambahnya usia,membuatkan jangka hidup kita di muka bumi Allah ini menjadi semakin pendek perjalanannya.

Mungkin ada yang berkata : Apalah salahnya setahun sekali celebrate untuk kepuasan diri sendiri...." . Mungkin betul juga cakap dorang.Sesekali....

Tak kisahlah apa yang korang semua nak buat time Hari Lahir korang.Janji semua happy.... :)

Tapi pada saya,cukuplah sekadar mengucapkan syukur kepada Allah kerana masih sudi meminjamkan nyawa buat kita.Masih memberi peluang untuk kita sebagai hamba-Nya meneruskan langkah mengutip pahala sebanyak mungkin buat bekalan bertemu-Nya nanti....

Kalau ada rezeki lebih,kenapa tidak kalau buat kenduri kesyukuran,buat jamuan makan2 ( terutama pada orang2 susah di sekeliling kita ) dengan niat bersedekah adalah lebih baik berbanding bersuka-ria bersama sahabat sambil meniup lilin bagai......Dah pulak bergaul bebas tanpa batasan lagi.

Nak lakukan sambutan Hari Lahir tak salah,andai saja tak menlanggar hukum yang di tetapkan agama.Apa yang akan kita dapat dengan menyambut hari lahir sambil meniup lilin,menyanyikan lagu"Selamat Hari Jadi",bersorak gembira tanpa batasan lelaki dan perempuan??? Ada kepuasankah di situ??? Fikir-fikirkanlah.....

P / S - Oooppsss, perbuatan meniup lilin itu itu hukumnya HARAM kerana Rasulullah mengatakan ianya sama dengan perbuatan orang Kafir ~~~~~

No comments:

Post a Comment

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik