Sunday, 12 June 2011

Niat bertudung : Kewajipan / arus berfesyen....???

Iklan  jap
Korang  suka  potato  chip  ?   Jom  klik  kat  sini  dulu  b4  baca  entry
    

Sekarang  ni  saya  dapat  tengok  macam2  jenis  fesyen  tudung  yang  melambak - lambak  kat  pasaran . Ada  tudung  bawal , selendang  yang macam2  jenis  nama  dan  brand  lagi ..... Itu  belum  masuk  dengan  anak  tudung  lagi .  Sekarang  pula  siap  ada  tutorial  cara  yang  betul  untuk pemakaian  tudung ...... Perlu  eyh  tutorial  tuu...???   Ermmm......


Tengok   fesyen  bertudung  sekarang  berbelit  sana  sini , belakang - depan , atas - bawah . Memang  ada  yang  nampak  cantik , tapi  adew  jugak  yg  nampak macam  serabut . Mungkin  diri  sendiri  rasa  selesa , tapi  orang  yang terpandang  pula  rasa  mcm   terseksa.......


Kita   bertudung  sebab  di tuntut  dalam  agama ( menutup  aurat ) . Meh  sini fahamkan  apa  ertinya   AURAT  itu  :  Aurat  ni  maksudnya  sesuatu    bahagian dari  anggota  badan ,  samada  lelaki  ataupun  perempuan ,  yang  haram dibuka  atau  dipamerkan .  Dalam  erti  kata  lain  sesuatu  anggota  badan  yang wajib  ditutup  dan  disembunyikan  dan  haram  orang  bukan  mahram  melihatnya .  Menutup  aurat  adalah  wajib  ke  atas  setiap  Muslim ,  tidak  kira lelaki  atau  perempuan .  Di  sini  ada  sikit  lampiran  hadith  /  dalil  berkaitan aurat   :


"Dan  katakanlah  kepada  perempuan - perempuan  yang  beriman  supaya menyekat  pandangan  mereka  ( daripada  memandang  yang  haram )  dan memelihara  kehormatan  mereka  dan  janganlah  mereka  memperlihatkan perhiasan  tubuh  mereka  kecuali  yang  zahir  daripadanya ;  dan  hendaklah mereka  menutup  belahan  leher  bajunya  dengan  tudung  kepala  mereka ;  dan  janganlah  mereka  memperlihatkan  perhiasan  tubuh  mereka  melainkan kepada
  • suami  mereka  atau
  • bapa  mereka  atau
  • bapa  mertua  mereka  atau
  • anak - anak  mereka ,  atau
  • anak - anak  tiri  mereka  atau
  • saudara - saudara  mereka  atau
  • anak  bagi  saudara - saudara  mereka  yang  lelaki  atau
  • anak  bagi  saudara - saudara  mereka  yang  perempuan ,  atau
  • perempuan - perempuan  Islam  atau  hamba - hamba  mereka  atau
  • orang  gaji  dari  orang - orang  lelaki  yang  telah  tua  dan  tidak berkeinginan  kepada  perempuan
  • kanak - kanak  yang  belum  mengerti  lagi  tentang  aurat  perempuan
dan  janganlah  mereka  menghentakkan  kaki  untuk  diketahui  orang  akan apa  yang  tersembunyi  dari  perhiasan  mereka  dan  bertaubatlah  kamu sekalian  kepada  Allah ,  wahai  orang - orang  yang  beriman ,  supaya  kamu berjaya .   "  (  Surah  An  Nur  :  Ayat  31   )


So ,  yang  utamanya  sekarang  ini  adalah  MENUTUP  AURAT  ......  bukan kisahkan  cantik  atau  tidak  fesyen  yang  kita  amalkan  (  takut  di  kata  tak    up - to - date  pd  fesyen  eyh .....  ? ?  )  Pada  saya  lah , kalau  nak  berfesyen  tu tak  salah . Lantak  lah  nak  pakai  tudung  macam  mana  pun , tapi  biarlah  kena  dengan  NAWAITU  menutup  aurat .  Kan  dah  cakap , kalau  pakai  tudung  tu , make  sure  tudung  yang  kita  pakai  tu  mampu  untuk    menutup dada  kita  (  itu  yang  penting   )  .



<><><><> <><>
Tutup dada depan tu ya .....   ^_^

Lagi satau,trend sekarang orang suka pakai anak tudung yang sekali pakej dengan sanggul tiruan yang besar.Konon bila pakai,nampak cantiklah. Tapi tahu tak ianya sebenarnya tidak di benarkan..... Jom kita renung2kan kejap Hadith Rasulullah S.A.W yang berbunyi  :

“  Dua  golongan  di  kalangan  ahli  neraka  yang  tidakkan  aku  pandang  iaitu  kaum  yang  bersama  mereka  cemeti  seperti  ekor lembu  yang  dengannya  digunakan  memukul  orang  lain  dan     wanita -  wanita  yang  berpakaian  bagaikan  bertelanjang  yang condong  kepada  maksiat  dan  menarik  orang  lain  untuk  membuat maksiat .  Sanggul  dikepala  mereka  ditusuk  tinggi - tinggi  seperti bonggol  unta  yang  sangat  lemah .  Mereka   ini  tidak  akan  masuk syurga  dan  tidak  akan  mencium  baunya  sedangkan  sesungguhnya bau  syurga  itu  sudah  boleh  dicium  dari  jarak  demikian  dan demikian .  ”  (  Riwayat  Muslim  )  .


<><><><>
Trend  terkini  anak  tudung  bersanggul . Semak  kembali  NAWAITU  memakainya . Jatuh  haram  andai  kerana kecantikkan  dan  untuk  tayangan  umum  terutamanya  pada  lelaki  yang  haram  buat  kita  .

Pada  saya , cukup2lah  perhiasan  yang  kita  ada  tu . Tak  perlu  nak  tambah apa2  lagi . Allah  dah  jadikan  kita  sebaik - baik  kejadian . So , ucapkanlah kalimah  syukur  setinggi  -tingginya  pada  DIA  ......  Dan  jangan  di lupa , berhias  tu  cukup2  lah  buat  suami  tercinta  ya  .....  bukan  untuk  tatapan umum   .....     -PEACE-

         Best jugak layan lagu baru kat sini  ----->Jom tengok sama2
  
P / S  ::   Dalam  pada  mengikut  arus  kehidupan   di  akhir  zaman  ni ,  harus  di teliti  segala  perbuatan  kita . Jangan  sepatutnya  perkara   yang  kita  lakukan seharusnya  mendapat  ganjaran  PAHALA  akan  bertukar  pada  balasan  DOSA pulak  ......  Muhasabahlah  diri   setiap  saat .  Saling  ingat - mengingati  antara satu  sama  lain , agar  kita  terhindar  dari  menjadi  seseorang  yang lalai              - minta di jauhkan -


  -    Saya  juga  masih  memperbaiki  dan  akan  terus  memperbaiki  diri menjadi   yang  lebih  baik . Ilmu  yang  ada , sama-sama  di  kongsi  buat  rujukan  dan panduan    buat   semua    ...... InsyaAllah ~~~~ :)

Dah abis baca dah entry ni ? GO0D~~~~ Jom lah klik sini dulu rileks2.....


Terima kasih ..... 

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik