Tuesday, 28 June 2011

Manis Nya Ujian Dari Allah itu


Untuk pengguna Maybank , anda kena tahu tentang ini  <----  KLIK


Assalammualaikum ....


Salam mesra buat semua kawan - kawan yang sudi menjenguk blog yang serba kekurangan ini apatah lagi dengan entry yang tak seberapa .

Saat ini sebenar nya saya sedang memikirkan sesuatu . Terbayang di benak fikiran tentang luahan rasa kesal  seorang rakan kepada rakan saya di wall Facebook nya . Alhamdulillah ,    sekurang - kurang nya masih belum terlewat untuk  dia sedar kembali tentang kesilapan yang sudah menghanyut kan nya jauh dari jalan - Nya .

Sememang nya fitrah manusia hanya akan sedar dari mimpi indah dunia apabila sesuatu musibah melanda diri . Saat itu lah baru terkenang kembali kesalahan lalu , baru teringat yang Tuhan itu wujud . Baru sedar dari alpa bahawa DIA yang berkuasa di atas segala - galanya .

Di saat lagi susah , baru terdetik semula hati mahu menadah tangan kepada - Nya , tiba - tiba kenal kembali tikar sejadah yang sudah lama berhabuk di belakang pintu .
Hairan ya ,  bagai mana tiba - tiba boleh teringat semula ? Sebelum ini , ingatan telah hilang sebentar ya gara - gara godaan dunia yang hanya secebis jika mahu di banding kan dengan kuasa yang ada pada - Nya ? Astaghfirullah .....

"   andai manusia bisa mendengar suara2 sang angin bertasbih,dedaun berzikir,cakerawala bertahmid,pasti mereka akan lebih tahu,lebh mengerti akan sebuah kehidupan,selaut kesyukuran dan segunung ketaatan.di saat itu,yg angkuh akan jatuh tersimpuh,yang alpa akan meraba2,yang brdosa mgadu domba....menagih SETANGGI KASIH-NYA...  "

Apa - apa pun , ucapkan lah Alhamdulillah sebanyak mungkin pada - Nya . Kerana dengan izin dari - Nya  lah hidayah untuk kembali ke pangkal jalan di per oleh .

Allah memberikan dugaan , cabaran , ujian bukan tanda DIA tidak sayang  akan hamba2 - Nya . Semua itu hanya lah sebagai satu cara untuk melihat sejauh mana taatnya kita pada DIA ,Sang Pencipta . Untuk menguji sedalam mana cinta kita terhadap - Nya . Bukan kah Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang  ? Pasti nya DIA tidak akan menzalimi hamba2 - Nya...... Yang zalim itu adalah diri kita sendiri . Kita sendiri yang menganiaya diri kita tanpa sedar sebenarnya .

"  Dalam kita melangkah, terkadang diuji dgn ujian yg terasa berat hingga kita terduduk dan menangis..peritnya terasa..Tapi ketahuilah dan renungilah kembali dlm diri kerana mungkin air mata tika itu hadir kerana DIA mahu kita jahit kembali sejadah iman yg kian terkoyak lantaran ada langkah2 yg tersasar dr keikhlasan  "

Kecintaan yang tidak berbelah bagi kepada - Nya , ketaatan yang kita berikan untuk - Nya akan di balas dengan nikmat Syurga yang tidak terhingga . Sungguh lumayan sekali balasan yang bakal kita peroleh andai kita mentaati segala perintah dari Allah . Jadi , seharusnya lah kita berhak menerima ujian dari - Nya untuk menentukan sama ada kita ini tergolong hamba2 nya yang layak atau tidak untuk Syurga - Nya itu . Apalah sangat tahap cubaan yang di beri jika mahu di banding kan dengan bahagian yang bakal di peroleh dari - Nya nanti , bukan  ?

"   Tuhan 
Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat
Seperti Yang pernah kau berikan
kepada umat yang terdahulu Dari kami
Tuhan 
Jangan Pikulkan Kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah Dosa-Dosa
Rahmatilah Kami  "
Pahat kan dalam hati , Allah itu sentiasa ada buat hamba2 - Nya . DIA tidak memilih , kesemua hamba2 - Nya adalah sama . Bukan kah Allah itu Maha Adil ? Biar selama mana kita tersesat , biar sejauh mana kita tersasar , biar selalai mana pun kita dalam melaksana kan tanggungjawab terhadap - Nya , DIA tetap akan menerima kita seandainya sudah tergerak mahu mengungkap kata Taubat .

Allah itu tidak pernah zalim . DIA tidak pernah membeza2 kan hamba2 - Nya walau sehina mana pun hamba itu di mata dunia . Hanya  hamba2 - Nya sendiri yang membeza2 kan taraf antara satu sama lain ....... Layak kah kita sebenarnya untuk meng adili antara satu sama lain sedang kan darjat kita di mata - Nya  adalah sama iaitu sebagai seorang  =   HAMBA  ?

Jadi , pada kawan - kawan sekalian , mari lah kita sama - sama merenung kembali dalam diri , apa yang  sudah kita lakukan sepanjang hayat yang sudah kita habis kan ? Adakah membawa manfaat atau sekadar keseronokan yang berbekas sebentar cuma  ?

"   jangan pernah rasa jemu untuk berbuat baik kerana Allah tidak pernah jemu berbuat baik terhadap mu....dan jangan pernah terfikir untuk melakukan kejahatan ke atas orang lain kerana Allah tidak pernah menzalimi mu...  "



Sementara hayat  masih di beri pinjam , teruskan perjuangan di jalan  - Nya .      Jangan pernah lelah dengan nama nya ujian , jangan pernah serik untuk terus menghadapi dugaan dari - Nya  dan jangan cepat tersungkur sebelum sampai ke penghujung nya . Kerana di penghujung perjalanan kelak , Allah akan membalas segala kesetiaan cinta kita terhadap - Nya dengan balasan yang telah di janjikan . Sesungguhnya Allah tidak akan memungkiri janji ........ - Wallah'huallam -


P / S    : Hanya sekadar renungan bersama . Kadang2 tanpa sedar diri telah jauh hanyut dari pangkuan - Nya . Bila sudah hampir lemas , baru lah teringat mahu berenang pulang kembali ke sisi - Nya .Alhamdulillah .......


Terima kasih pada yang sudi membaca . Jom ramai2 klik di dini pula .

Tak sangka kalau kawan saya akan bertanya kebenaran tentang wujud nya Tuhan itu . Untuk kes yang ini , sila rujuk di ENTRY INI

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik